Krydstogtsturismen ligger så meget underdrejet på grund af coronakrisen, at det er et spørgsmål, om der overhovedet kommer nogen skibe til København i år. Og til næste år er det et lønligt håb, hvis man kan slippe med en nedgang på 50 procent.
Det vurderer chefen for krydstogt og færger i Copenhagen Malmø Port (CMP), Henrik Ahlqvist.
”Lige nu ser det ikke ud til, at der kommer nogen krydstogtskibe til København før tidligst i slutningen af juni. Og i så fald i meget begrænset omfang”, siger Henrik Ahlqvist til Langelinienyt.
Han håber, at København i løbet af sommeren kan komme til at se nogle enkelte AIDA- og TUI-skibe med tyske passagerer. Men det er kun et måske.
Skibene er lagt op i USA
”Rederierne vil få problemer med at skaffe passagerer i år, for lige nu er der ikke nogen, der vil rejse på krydstogt. Dertil kommer, at mange af de krydstogtskibe, der plejer at komme til København, ligger stadig i USA. Og de har minimal besætning om bord,” fortæller Henrik Ahlqvist.
Han påpager, at så længe alle lande rundt om Østersøen har lukkede grænser, så kommer der nul krydstogtskibe. Først når grænserne igen åbner for alle, så kan der komme skibe i meget begrænset omfang.
Nedgang på 50 procent i 2021
”Så må vi håbe, at der kommer en krydstogtsæson til næste år. I hvert fald at den kommer i gang. Jeg vil personligt vurdere, at vi kommer til at se en nedgang på 50 procent,” siger Henrik Ahlqvist.
Han understreger, at en genstart af krydstogtturismen meget afhænger af, om der kommer en vaccine, og om tidligere smittede kan opnå immunitet.
”Det skal til, før folk er villige til at komme på krydstogt igen,” vurderer han.
Skibene bliver endnu større
Af Kjeld Hammer
Før coronaen tegnede sæsonen ellers til at blive en “copy paste” af 2019.
Den længe fastsatte plan for 2020 bød på ialt 348 anløb, heraf 170 på Langelinie. Årets første skib skulle have anløbet Langelinie i marts, men sådan gik det altså ikke.
Selvom alle planer om anløb nu er usikre, så står én ting fast. Det er, at skibene bliver stadig større. Hvor der tidligere var gennemsnitligt 3.000-4.000 passagerer pr. skib, er tallet nu 5.000-6.000. Næste år kommer – efter planen – det første skib med over 6.000 passagerer. Dem skulle der komme 16 af i sæson 2021. De vil efter planen alle anløbe Oceankaj og tendensen til større skibe vil langsomt over årene formentlig betyde færre anløb ved Langelinie.
Ikke “opfyld” på Oceankaj først
Men det er en misforståelse, at CMP kræver anløb til Oceankaj først og så, når denne er fyldt op, anløb ved Langelinie, siger man i det privatejede Copenhagen Malmø Port. Hvis det blev tilfældet, vil nogle af de største rederier simpelthen droppe København som destination. Men på Langelinie starter man så vidt muligt i nordenden nærmest Spidsen.
Støj fra udendørs højttalere
Til gengæld har Ejerforeningens kontaktfolk til CMP, Jens Lillelund og Kjeld Hammer, nu mødt stor forståelse for deres efterhånden årelange protester mod skibenes brug af udendørs højttalere og happyhour-musik på dækket, når de lægger til kaj på Langelinie. Mange agenter, rederier og mæglere lod som om, de ikke forstod CMP’s instruks om forbud mod brug af udendørs højttalere ved Langelinie. Men det hjalp, da CMP truede med tvangsflytning til Oceankaj. Denne instruks er blevet indskærpet ved møder i bl.a. Hamburg og blev gentaget så sent som i midten af marts i år.