Nyt fra Bestyrelsesmøder 2025

Januar 2025

Vi har valgt at afbryde samarbejdet med MTM om Vinduespolering, da de ikke kunne leve op til aftalt kvalitet. Vi har i stedet indgået aftale med Anders Andersen, som vi havde aftale med frem til sommer 2024. Den nye aftale er godt 20% lavere end den foregående incl. 4% lavere end deres tilbud sidste år, trods samme betingelser. Så noget godt kom der ud af at demonstrere, at vores fokus på omkostninger også omfatter leverandørskift. Næste vinduespolering forventes medio februar.

Vi takker for de mange besvarelser (55), som vi har fået på spørgeskemaet om skiftende vandtryk/temperatur. Vi er nu ved at analysere resultatet og lægge plan for indsatsen. Generelt er halvdelen af lejlighederne uden problemer, mens den anden halvdel i varierende grad er ramt af svingninger især i brusebad.

Ista har skiftet vandmålere i de 13 lejligheder, som ikke fik skiftet i foråret 2024. Alle lejligheder har nu nye vandmålere, som advarer i tilfælde af ekstraordinært vandforbrug.

Bestyrelsen arbejder på en opdatering af håndværkerlisten på hjemmesiden og er også blevet tilskyndet af ejere. Vi vil meget gerne høre fra jer, hvis I har gode, anbefalelsesværdige oplevelser med håndværkere – især maler og andre ifm. indvendig vedligeholdelse.

Muren ved rampen er blevet påkørt af en renovationsbil. Firmaet står selv for genopretning og er blevet henledt til Teglværket bag den oprindelige ”Langeliniesten” fra Strøjer teglværk ved Assens.

Kommunen arbejder på en ny forundersøgelse af en gang/cykelforbindelse fra Refshaleøen til Langelinie. Forundersøgelsen omfatter 3 broløsninger incl. en højbro og en færgeløsning. Løsningen dimensioneres efter 25.000 daglige cyklister, som dog først vil gælde i 2070. Derfor foreslår Bestyrelsen en pendulfærgeløsning, som kan skaleres op efter behovet. Det vil være langt billigere i perioden frem til 2070 – og indebære langt mere fleksibilitet til fx at flytte eller få flere landingspunkter. Det er meget svært at forudsige et behov om 35 år, når hverken Refshaleøen eller Lynetteholm er projekteret. Vi arbejder sammen med Østerbro Lokaludvalg på sagen.

Vi forventer en snarlig indstilling fra kommunen om indretning af Promenaden. Den nuværende indretning med borde, bænke og plantekasser er ikke lovlig idet der bla. kræves dispensation fra lokalplanen og godkendelse af kommunens politikere. Vi forventer en indstilling med efterfølgende nabohøring og borgermøde i løbet af de kommende 3-4 måneder.

Bestyrelsen 13. januar 2025

December 2024

Der er stadig mange, som ikke har fået tilmeldt sig PBS’ automatiske opkrævninger. Vi vil fortsat gerne hjælpe med tilmeldingen.

Der var flere ejere, som dukkede op til bestyrelsens åbent-hus-arrangement den første tirsdag i hver måned. Deres ærinde var stort set det samme, nemlig utilfredshed med vinduespoleringen for anden gang. Mange har henvendt sig om samme emne på anden vis og bestyrelsen er enige i, at vi ikke vil risikere endnu en omgang vinduespolering med 20 meters teleskopstang og manglende pudsning af et stort antal vinduer. MTM lever ikke op til vores aftale iht. kontrakt, og vi er derfor i gang med at evaluere mulighederne fremadrettet inden næste polering

Vi har sammen med Gottlieb og rådgiver haft 5 års gennemgang af membranarbejdet på dækket. Vi aftalte at et større antal fliser på gårdspladsen skal skiftes og at der tre steder bliver udført fugning af klemlister. Samtidig godkendte vi reparationen af trappen foran nr. 3 til oprindelig aftalt pris – trods flere genopretninger pga. dårligt håndværk.

Vinduesprojektet fortsætter med test af en anden rudetype, men med samme energieffekt og primært en anden farve filter. Målet er at kunne anbefale en bestemt rudetype og forslag til renoveringsplan til generalforsamlingen i 2025.

Problemet med skiftende vandtryk er vendt tilbage efter mange tiltag en periode med overvejende stabilt tryk. Bestyrelsen ser meget alvorligt på problemet og vil gennemføre en systematisk undersøgelse af omfanget og karakteren af det skiftende tryk. Analysen skal danne baggrund for at eksperter kan rådgive os om en handlingsplan.

Til orientering har El-bilslauget oplyst, at der udsendes en opkrævning til laugets medlemmer af forbruget siden marts.
I Ejerforeningens bestyrelse blev det besluttet, at det skal undersøges, om der er sket nyt hvad angår vejledninger og anbefalinger til sikkerhedsforanstaltninger ifm. parkering og opladning af el-biler i kælderen. Der vil i denne forbindelse også blive taget kontakt til relevante myndigheder.