“Det er vindunderligt at se på de skønne malerier i kælderen. Tusind tak! Vi har nu den flotteste parkerings-kælder i København.”

Sådan skrev en mangeårig beboer i nr. 7 helt spontant til bestyrelsen i denne uge, da hun havde set de tre moderne malerier, der er hængt op i P-kælderen. Hun foreslog samtidig, at vi på hjemmesiden fortalte om baggrunden. Den helt særlige historie kommer her:

Set af tusindvis

De tre malerier har i 19 år prydet væggene i vores tidligere fælleshus i den fredede promenade-bygning. Der er således blevet set, beundret – eller det modsatte – af tusindvis af feststemte eller mødeindkaldte medborgere med relationer til ejendommen. Da PFA solgte Fælleshuset til en privat investor i sommer meldte sig pludselig spørgsmålet: hvad med kunstværkerne på væggene?

Sagen er nemlig den, at udsmykningen for 19 år siden blev betalt af den daværende beboerrepræsentation (lejerne) og PFA i fællesskab. Den ene part betalte indkøbet, den anden den forholdsvis dyre ophængning.

Det huskede bestyrelsesmedlem i ejerforeningen, Kjeld Hammer, udmærket. Han var nemlig selv med til at træffe beslutningen i sin tid. Men endnu vigtigere: han kunne dokumentere ejerforholdet overfor PFA, hvor nye og yngre ledere i mellemtiden var kommet til. En forhandling bragte formalia på plads, og PFA gav grønt lys for, at malerierne kunne afhentes og overtages af Ejerforeningen, før den nye ejer af Fælleshuset flyttede ind.

Spanskfødt kunstner

I bestyrelsen var der aldrig tvivl om, at lærrederne skulle ophænges i P-kælderen. Og sådan er det nu blevet – med lidt forsinkelse og med praktisk hjælp fra vicevært Per Hansen. Placeringen på tre vægge nærmest porten og tæt på hinanden er valgt, så flest muligt har glæde af dem ved færdsel ud og ind i P-kælderen.

Historien bag malerierne og deres motiver er helt speciel.

I anledning af årtusindskiftet i år 2000 blev 25 anerkendte kunstnere fra Sverige og Danmark inviteret til at fremstille et 290 meter langt udendørs maleri, som skulle pryde Langelinies promenade og hænges op i ét stykke på rækværket mod Øresund. Det hed “Et bredt smil til Sverige” og skulle være en velkomsthilsen til svenske gæster i København og byens voksende strøm af krydstogtturister, men var også en del af festlighederne omkring Øresundsbroens indvielse samme sommer. Vores malerier var altså en del af de 290 meter lange, glade hilsener på acryl og lærred. Der hang de så i al slags vejr fra 1.juli til 1. oktober. Herefter blev de efter kunstnernes anvisning skåret ud i selvstændige værker og solgt. Overskuddet gik til Røde Kors. Lejernes bestyrelse i ejendommen udvalgte i enighed den spanskfødte kunstner, Wistremundo Arteros koloristiske og glade værk til Fælleshuset. På grund af pladsforholdene her blev det delt i tre og skåret til og opåhængt under medvirken af “Mundo” selv”.

Adelige, kongelige og politikere

Kunstneren har også en helt særlig, personlig historie. Wistremundo Artero – nu 91 år og med bopæl i Vallensbæk – blev født i Sevilla og kom til Danmark via Paris, hvor han havde et kunstnerisk frugtbart ophold i en koloni af spanske kunstnere. Men kærlighed til en dansk kvinde bragte ham til Danmark. Her har han både malet portrætter af adelige, kongelige, erhvervsfolk, politikere og sportsfolk, men ellers er det natur og dyr, der går igen i hans kunst. Og ofte heste som de ses på to af de tre lærreder. Det hænger måske sammen med, at han har en fortid som kavalerist i den spanske hær.

Luftfoto med historie

Samtidig med malerierne hjemførte Ejerforeningen et tre meter langt og en meter bredt luftfoto af Langelinie-kajen med hele Østerbro bagved. Fotoet hang i Fælleshusets underetage og blev bekostet af lejerne alene. Det knivskarpe foto er taget en søndag morgen i juli 2000 og viser på denne måde den fantastiske udvikling, ikke bare Langelinie Allé, men hele Sdr. Frihavn og store dele af Nordhavn har gennemgået i de mellemliggende næsten 20 år. Det pryder nu den lange væg i ejendomskontoret. Beboerne er velkomne til at kigge ind og tage det i øjesyn.